Crystal Skate of Romania

Har ikke hatt tid til å blogge før i dag, så tenkte jeg skulle blogge om den opplevelsesrike turen til Romania.  Det var en del ting som skjedde som jeg ikke kommer til å glemme og selve konkurransen var en berg og dalbanetur følelsesmessig.

Det norske laget besto av Anine, Sondre, trenerne og meg. Omtrent to uker før avreise fikk vi vite at stevnet som skulle være i Brasov ble flyttet til Galati. Vi hadde ikke så høye forventninger til turen og bestemte oss for å ta ting som det kommer. Reisen begynte veldig bra da vi møtte Anine og Marek på Gardemoen. Vi mellomlandet i München og der møtte vi Sondre. Det var så herlig å se han igjen etter at han har vært altfor lenge(etter min mening)  i Oberstdorf og trent der.  I Bucaresti ventet bare en tretimers busstur. Etter at det hadde gått 1 time, var det fortsatt 20 minutter til bussen skulle gå. Bussen kom og overraskende nok fikk vi med oss all bagasjen.  Etterhvert stoppet Bussjåføren på en bensinstasjon for å fylle diesel, men så fylte han på bensin. Vi skjønte at dette kommer til å ta tid, så vi satte oss på gulvet inne på bensinstasjonen og så på film. De italienske og de finske joinet oss etterhvert.

I to timer ble vi værende på bensinstasjonen før en annen buss hentet oss og kjørte til et annet hotell enn det vi fikk beskjed om på forhånd, men det var et 4-stjernershotell, og jeg var glad for at vi endelig var fremme.  Totalt tok det 17 timer fra jeg forlot huset i Asker til jeg var på hotellet i Galati.

På torsdag var det bare trening og på fredag var det kortprogram, og jeg gikk i siste gruppe

Kortprogrammet var helt feilfritt, og det var så gøy å gå! Jeg klarte å nyte det samtidig som jeg var fokusert på hva jeg skulle gjøre. Jeg gikk med trippel slynge i kombinasjon, trippel toeloop og dobbel axel. Piruettene mine var fine og raske, og koreografien var også veldig bra. Etter konkurransen i Bratislava fikk jeg polish med Kaja, og vi justerte litt og la til noen detaljer. Jeg er superfornøyd med resultatet, og det viste seg at dommerne likte det også! Endelig klarte jeg det jeg har gjort på trening så mange ganger. Den følelsen etter et sånt program er det beste som finnes. Det er absolutt ingenting som er bedre! Og det eneste jeg ville gjøre var å gi Berit en stor klem! Vi satte oss i «kiss and cry», og jeg var svært spent på poengene. Jeg fikk 50,16 poeng, og det var ny pers med 4 poeng! Jeg ble helt satt ut. I  slike øyeblikk tenker man at alt arbeidet man har lagt ned og livsstilen man har valgt er virkelig verdt det. Endelig klarte jeg det! Jeg vant kortprogrammet og klarte de tenkiske kravene for å kunne stille i VM.

I Nordisk da jeg gikk feilfritt med 4 poeng mindre.
Fra nordisk i kiss and cry, men samme opplevelse!

21225_10152863850370301_925370812_n

Det var trening på kvelden etter kort og trening på morningen på lørdag før langprogrammet som begge gikk fint.

Langprogrammet var dårlig. Jeg var så utrolig skuffet etter at jeg kom av isen.  Jeg var altfor nervøs igjen. Jeg klarte ikke slappe av og ble redd for å gjøre feil. Løpet begynte med trippel slynge som var den eneste trippelen som jeg klarte. Så falt jeg på første toeloop, floppet på salcow og falt igjen på toeloop nr. 2, men etter de tre store feilene hentet jeg meg inn igjen og resten av programmet gikk ganske greit selv om mye kunne vært bedre. I ettertid har jeg funnet et at det var ikke like katastrofe som jeg tenkte med en gang etter at jeg gikk av isen. Jeg ble lei meg fordi jeg blir så skuffet over meg selv for at jeg ikke klarer å gjøre det bedre. Det var de tre store feilene som jeg må gjøre noe med, og de gir masse poeng.

Jeg fikk 127, 43 poeng totalt som egentlig er ganske mye! Jeg fikk også ny pers i programkomponenter 46,66 poeng, selv med et løp som var langt ifra bra. Det er hvertfall gøy at jeg har mye å gå på og gleder meg veldig til den gangen alt klaffer som i kort! Jeg kom på 5. plass og fikk ISU poeng som også var et av målene med turen. De norske laget gjorde det bra i konkurransen. Sondre gikk også et helt feilfritt kortprogram og klarte for første gang trippel-trippel toeloopkombinasjon ( med pluss på GOE)!  Han vant juniorklassen og Anine gjorde det veldig bra i lang og fikk 3.plass.
IMG_8581Lørdagen var en lang dag som egentlig aldri tok slutt før jeg var hjemme søndag formiddag. Etter konkurransen ventet en lang bankett på en båt som sto på Donau. Det var også en interessan opplevelse. Jeg var helt utslitt for slike dårlig løp tar veldig på kreftene når man blir så lei seg. Men nå har jeg fått opplevd en god gammeldags østeuropeisk bankett. Jeg var veldig klar for å dra hjem, og vi dro rett etter banketten til flyplassen. Det tok noen timer med buss, noen timer på flyplassen, to fly og flytog før jeg endelig var hjemme.

Det er deilig å være tilbake i Norge.  Det å kunne ta en  varm dusj og sove i egen seng, og at alt rundt meg er rent. Setter også mer pris på at man  trener i en hall der det ikke drypper vann fra taket,  eller at oppvarmingsområdet er rent nok til at jeg kan legge meg ned på bakken og at det ikke ligger en død fulg der.

Nå er det neste på planen Warszawa Cup! Det er en konkurranse som jeg har deltatt i mange år . Jeg tenker alltid på «pensjonistene» fra klubben når jeg er i Warszawa og minnes alle de fine turene vi har hatt der sammen. Dere er savnet!